45. Markus Zusak: Kirjavaras
Kirjavaras on pieni köyhä tyttö, joka asuu sijaisperheessä natsi-Saksassa ja varastaa kirjoja. Hänen tarinansa kertoo kuolema.
Kiehtova ja jollain tapaa tuore. Pidin kyllä kovasti. Jäi mieleen ja pisti ajattelemaan. Rankasta aiheesta huolimatta ei ollut synkkä vaan jotenkin valoisa.
Arvio: 4/5
46. Leena Lehtolainen: Väärän jäljillä
Lehtolaisen kirjat ovat nopeasti hotkaistavia välipaloja, jotka yleensä jättävät hyvän maun suuhun. Tässä kirjailijan perinpohjin selittelevä tyyli alkoi kuitenkin paikoin ärsyttää. Aliarvioiko lukijaa kuitenkin? Ihan näppärä tarina joka tapauksessa. Sopivaa syyslomaluettavaa.
Arvio: 3/5
47. Susanna Alakoski: Sikalat
Kuvaus juopon suomalaisen duunariperheen arjesta 1960- ja -70 -luvun Ruotsissa perheen tyttären näkökulmasta. Lapsen näkökulman vuoksi kieli on simppeliä, tarina soljuu vaivattomasti eteenpäin. Ahdistava aihe ei tuota ahdistavaa tarinaa. Mielelläni ja nopeasti luin.
Arvio: 3/5
48. Liza Marklund: Uhatut
Inhoan huonoja suomennoksia. Ystad on käännetty Y-kyläksi. Loistavaa.
Enpä oikein tiedä mitä tästä ajatella. Nuori ruotsalaisnainen alkaa seurustella muslimimaahanmuuttajan kanssa ja tekee hullu vielä lapsenkin tälle. Mies hakkaa ja vainoaa, nainen kestää ja kärsii eikä tee edes rikosilmoitusta. Lopulta nainen lähtee vainoa karkuun maasta, ei maahanmuuttajamies. Muistan, että tästä kirjasta oli jokin kohu, että perustuuko tämä nyt varmasti tositapahtumiin vaiko eikö. Tositarinana olisi mykistävä ja pysäyttävä, käsittämätön. Kaunokirjallisilta ansioiltaan ei kummoinen.
Arvio: 3/5
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti